Leta i den här bloggen

lördag 2 oktober 2010

Kulturens dag ....

Idag ska vi till Möns Klint och Liselunds Park med ett miniatyrslott. Vädret oförändrat, men vad då?

Gick ner till hamnen före avfärd och fotade dessa backar. Tyckte att det såg härligt ut med alla dess färger.












Vi åkte först till Liselund och fick då reda på att någon guidad tur inte skulle bli förrän imorgon. Hela stora fantastiska parken kunde vi flanera och njuta i. Vi tittade in genom fönstret till husen som låg där och så fantiserade vi om hur det hade varit en gång. Figurmässigt hade jag passat bättre in på 1800-talet.
Så här såg det ut på baksidan och ska vi som vanligt ta vår kvällspromenad då får vi endast servera sherry i de små glasen.

Vi åkte sedan till huvudmålet. Möns Klint. Imponerande kritvita klippor som sträcker sig 100 meter mot himlen.
Trätrappor var byggda från topp och ner till havet.
Puh, det tog 15 minuter att gå ner för dem och sedan ska man helst upp också.
Vi satte oss nederst och hörde dånet från havet och vinden från himlen och blev minst sagt sakrala.
Tyvärr så gick vattnet så högt upp att vi inte kunde gå längs med stranden och plocka minnesstenar.
Om man har en dold talang för poesi så hade denna flödat här. Vi kände efter flera gånger men nej det bidde inget.




Nää, jag blir nervös på henne. OBS! vattenfallet i bakgrunden. Ach, det syns nog inte.



Till sist kunde vi slita oss loss från dessa underbara vyer.
Jag vet inte hur många gånger som jag pausade och skrek
till Maria att hon skulle hämta en respirator till mig. En 
stjärna i kanten till dig.

Stärkte mig före hemfärden med soppa, sallad och bröd. 
Maria tog en kycklingsallad och satt o mös i sin älskades Rögle-tröja.


Knappt att man ville tänka på det, men morgondagen = hemfärd.
Javisst, vi ska ju till Bordershopen i Tyskland också. Det höll vi på att glömma.
Kanske jag skriver en snutt om det en annan dag. Det var i och för sig också en upplevelse.




Inga kommentarer: