Leta i den här bloggen

onsdag 11 maj 2011

Tågresan...

I lördags satt jag och drömde mig tillbaka till barndomen då jag själv varje sommar tog mig med tåg till mormor.

Alla dessa minnen poppade upp när jag åkte med ett gammalt el lok mellan Ängelholm-Båstad.  Banmuseet  hade sin årliga visning och då får man passa på.





Precis som i dag fanns det alltid förr också en godsvagn som var kopplad till tåget. Där stod min röda cykel som naturligtvis skulle med.

Stod ofta ute under färden. Det var en viss tjusning när vinden tog tag i håret som blåste åt alla håll. Det var bara att hålla rätt på den stora rosetten.
Vilken känsla sommarlov, sol och förväntningar.
När vi passerade byar eller stugområde stod ofta folk ute och vinkade. Ack det var då det.
Idag är det bara stress och människor reagerar knappast på något. Dötrist!






Nu hängde jag vid neddragna fönster, beundrade utsikten och fotade det mesta som kom i min väg. Dessa vyer ser man endast från järnvägen så det blev lite nytt.


                    Bönderna har bråda tider nu och det märks för de kör så det "ryker".


                   Skåne är inte platt som en pannkaka. Inte här i alla fall.







Här tuffar tåget på i uppförsbacken. Ibland kändes det som att det stod stilla.


När vi kom tillbaka till Ängelholm kunde jag se i mitt inre, när mormor tog emot mig på stationen och jag då kom  kämpande med en bättre begagnad resväska som far hade haft i lumpen ett antal gånger. I denna låg bla min enda docka, examensklänningen som var i prinsessmodell och guldult moare´tyg. Som naturligtvis var det viktigaste.

En mycket trevlig nostalgitripp som tyder på att jag börjar bli till åren och kan komma ihåg detaljer. Men vad gjorde jag igår.?-och vad heter jag?

Ha en fortsatt skön vecka.











Inga kommentarer: