Leta i den här bloggen

torsdag 12 januari 2012

Minnen från 1800 talet


Här står man mitt i en gammal lanthandel med mormor. Ser på allt som hänger i taket. Tar in alla dofter.
Malet kaffe, fotogen, nytt läder av tofflorna som hänger i taket. Snus från gubbarna som sitter på en pall i hörnet och förmodligen väntar på något. Inte pilsner utan bara sitter där och språkar med varandra om byns nyheter.

Vi står där med vår korg och väntar på vår tur. Det är ingen brådska.
Jag tittar på skyltarna som är uppspikade lite överallt. Försöker ljuda mig igenom texten.

men... vad är allt till?







Tackolov, ett medel att utrota loppor och löss med bla.
Kommer ihåg grannen som hade sju ungar och de fick löss allihop. Vid avlusningen kom jag precis dit för att leka en stund med dem. De tog mig med av bara farten. Fattade inget förrän jag var avlusad och kommer hem till mor stolt och säger att "jag har blivit avlusad". Ja men du har varken loppor eller löss upplyste hon mig.
Jag som tyckte att det var så spännande.

I alla fall när det var sluthandlat så gick vi inom telegrafverket för att ringa mina föräldrar. Vi fick sitta och vänta en stund innan de hade kopplat upp.
När det var klart ringde det i en av telefonhytterna som man fick gå in och prata i. Telefonisterna är permiterade för många år sedan.




Vid hemkomsten kaffe och nybakade bullar. Bönorna malde mormor i en särskild kvarn. Hon tog sista slurken och slog upp på fatet, balanserade det fint på fingertopparna och tog en sockerbit till.
En liten ljusglimt så liten, men den fyllde hennes dag med välbehag.




Idag poppade minnena upp och jag tänker ofta på dig älskade mormor.





Stanna upp ibland och ta fram era fina minnen!
Kram från mig till dig!

Inga kommentarer: