Leta i den här bloggen

torsdag 1 mars 2012

Att vara i hatten








det skulle jag vilja vara jämnt. Alltså bära hatt. Det kanske blir modernt igen. Och så är det sååå flott.
Jag har haft en del, typ kyss mig om du kan. De satt på hallväggen i början men sen hamnade de i barnbarnens utklädningslåda.




...och varför har jag foto på dessa?
I söndags var jag på Hembygdsgården där de hade mannekänguppvisning på gamla kläder som de dammat av från sina gömmor.


Underbart att se gamla som unga flickor svassa runt i fantastiska klänningar med spets, draperingar och veck. Tittade man sen längre ner ja, då hade de kängor, systerskor och träskor på fötterna.


Hatt med tillhörande klänning som man lätt kunde burit på drottning Elisabets fester.









Måste bara visa lite detaljer som sytts för hand.
Tänk en ärm på en särk. Vilket jobb.

Nederdelen  på en brudklänning från 50-talet.
























Föreställningen avslutades med en parad i diverse särkar till folkets jubel och applåder.







 Ha de´- kram från mig till dig.









Inga kommentarer: