Leta i den här bloggen

måndag 9 december 2013

Tar denna söndag aldrig slut.....



....jämför dagen med en långfredag i tonåren. Nästan alltid dåligt väder, gudstjänst på radion och sedan andra tråkiga program. Fick knappt spela kortspel. Tv? Det visste man inte vad det var. Alltså nu går jag tillbaka till åren omkring 1947. 


Här sitter min mor i sin gåbortsklänning i
crimplene och guldhalsband.
Det var inte långfredag men kanske en syskonträff med likör i de små glasen.








Grått och trist idag med snö, regn o blåst

Trodde att jag skulle äga fjärrkontrollen från fredag kl 11 till lördag kväll. Det smög sig.
KullaFlyg svek mig eller mannen. Han skulle ha en trevlig dag i Stockholm med bowling, fint hotell och restaurang. 
Men så kom Sven som en virvelvind. Han tog de flesta med storm.

Hitta cykeln.........................
I torsdagskväll var det säsongsavslutning på Perslund. Alla frivilliga som ställt upp blev bjudna på julgröt, en vörtbröd med skinka o ost. Kaffe och tårta. Musik därtill. En riktigt mysig kväll i storstugan. 
Åkte därifrån med röda rosor på ha(l)msterkinderna. Och en lotterivinst - halmsak med röda rosetter. Den pryder balkongen nu.
                                                                                               


Förresten så blev hallen uppfräschad i veckan med nya tapeter. Vad kunde jag göra mer än sitta och "heja på" med glada tillrop. Ville att han skulle ta på snickarbyxorna och lägga t-shirten,
Allt för konsten. Då erbjöd han mig dammsugaren så jag kunde glömma de idéerna. Jaha...



Richard hade
aldrig nekat mig detta.


                                                     




Vi har även hunnit med en tur Ängelholm-Åstorp. Det var veterantåget med lok från 1906.
Faktiskt tur med vädret under färden. Vi köpte glögg och pepparkaka ombord.

En liten kille var med sin farmor o far och han var alldeles till sig. De var och testade toaletten. Så när han kom tillbaka så berättade han att han kissat ner på järnvägsspåren.
Han tittade sig runt i kupén och frågade om någon var bajs eller kissenödig för då kunde han följa med och visa.  Ack ja, det finns säkert barn som aldrig någonsin åkt tåg.  

På tal om tåg så är det luciatåget som gäller på fredag. Upp och dukar kaffebrickan till oss och sedan se det på tv med tända ljus. Ja, då rensar man förmodligen tårkanalerna igen.
Därefter blir det julbord hos grannen på kvällen och då hör man änglarna sjunga.

     
Jag vill härmed önska er en trevlig vecka!
KRAM FRÅN MIG TILL DIG!







       

Inga kommentarer: