Leta i den här bloggen

onsdag 19 februari 2014

OS OS OS...........

det är vad det handlar om just i detta hemmet. Här ställs klockan för att konstatera att det är inställt. Skynda att somna om och vara rent groggi vid uppvaknandet kl halv 11. En sak är bra, vi sparar en måltid. Lunchen. Det var närmare 3 miljoner tittare när underbara Kalla skulle köra och hennes medtävlande förstås. Nästan som vid Stenmarks febern som rådde en gång i tiden. Kul att få uppleva.
Ja, och så gråt jag igen.

Det finns mycket man kan bli beroende av. Jag håller på att bli det av min mobil. Ser till att den är laddad vid sängdax och när jag vaknar på natten /som händer jämt/ligger jag och surfar på en massa onödigt vetande. Besvarar ett mail eller kollar vädertempen uppe i Nikalukta. Oftast ligger Ängelholm som varmast i landet. Roligt att vara med på någon lista. Knäppt??

Jag är i alla fall varken beroende av sprit eller tobak. På tal om rökning så hände en lustig grej när jag fyllde 60 år.
 När alla gäster gått så gick jag ner till bryggan med två av mina barnbarn. Satt och njöt av den fina solnedgången. Plötsligt säger Elina "mormor har du aldrig rökat?" Någon gång har det väl hänt. Snälla, kan du inte göra det så att vi ser det. Hon sprang upp och snodde någon cigarett och tändare. De satt ivrigt mitt emot mig. Fångad i en fälla, så tände jag och drog ett djupt bloss så kinderna liksom drogs samman. Blåste ut röken som for upp i näsan. Utan att hosta. Tim tittade storögt på mig och sa
"men mormor du kan ju röka franskt. Sen tyckte jag liksom att föreställningen var slut och undrade i mitt stilla sinne vad "franskt" var för något. Ack ja. Har alltid haft en dragning åt Paris.

Får inte glömma att berätta om pantertanternas aw. After work. Vi kan väl också unna oss aw. Herre Gud som vi sliter. Ibland gör man två saker på en dag. I alla fall så sammanstrålade vi på Harrys i Klippan. Fast vi såg inte utarbetade ut precis.
Plötsligt dök unga Ingela o Jeanette upp i dörröppningen. Vi jobbade med dem för ca 20-25 år sedan. De var unga och nästan nya i arbetslivet. Som de piggade upp oss redan då och på måndagen brukade de på kafferasterna berätta om sina helgbravader för oss "gamlingar."   Här till höger sitter Berit o Mona. Bara så ni vet. De ville inte vara med på bild. Konstigt, för att jag klippte väck glasen som stod på bordet. Ha, ha jag ska fånga er en annan gång.


får jag presentera Ingalill /med sammetsrösten som svarade på allt om byggloven/och lilla Nettan på elavdelningen som var allas lilla stjärna. Trodde de.......







Lillemor, personalavdelningen. Åstorps Florence Nightingale.
För det var den kvinnan som hjälpte allt och alla. /sy i en knapp, fixa förskott osv, osv.
Då jag satt i växeln kom det en kille och frågade efter "Lillemamma"
på fullt allvar. Tur man var klar i knoppen på den tiden så jag skickade honom till Lillemor!!




FnitterMajorna.
Lilla Mona, personalens sifferexpert. Hon kunde personnumret på alla löntagare som hon skötte.
Ibland stod vi i trapphuset efter fikat. Hon tittade ner på gatan och kunde konstatera att nu var 510716- på väg in till kontoret. 630207- skulle in o köpa wienerbröd till kaffet. Det var bara så roligt.
Hon till vänster behöver ingen närmre presentation och även hon var glad för det mesta. Var på ekonomiavdelningen och bla stämde av konton.
Den sista i månaden cyklade jag på bakhjulet hem för då var jag så lycklig att allt var ok.



Sist men inte minst Pinglan Pettersson. Som charmade de flesta. När de kom dit och skulle klaga så hade de i alla fall glömt det då de gick därifrån .
De passerade min dörr och då satt det ett leende på läpparna.
Vilken kväll vi hade tillsammans. Det togs kort och vi pratade minnen i fyra timmar. Vi fyllde ett långbord   och plötsligt dök en duo upp och underhöll oss med gitarrspel och sång
Stackars ungdomar, de var ju så bra. nackdelen var att de placerades sidan om oss
                                                                                    
Då vi skulle skiljas för kvällen så fick vi gamle vars en ros av dem. Urgulligt. Nu var det så att färgen var vit men på fotot är den gul. Den vårdade jag ömt och stod där i sin prakt en vecka. I love you. Mycket blev det idag. Jag hoppas i alla fall att våren börjar göra sitt intåg i Skåne. Det liksom känns i luften.
EN VARM KRAM TILL DIG FRÅN MIG!



Inga kommentarer: