Leta i den här bloggen

måndag 23 augusti 2010

Livet är en fest...


och det tycker mina kompisar också. Tur är väl det, för att de ordnade just en festdag för mig angående min födelsedag förra veckan. Nu är snart alla 70 år och vi brukar göra lite extra när vi nollar. Tänk er då måste vi vänta 10 år för nästa!! Vad gör ett gäng 80 åringar när det ska bli lite rajtantajtan? Kollar varandras rullatorer. I alla fall så hämtade de oss kl 9.15 och lämnade oss 21.15. Vilken dag. Helt fantastiskt. Denna dag var jag i Helsingör två gånger. Vi började med ett par champagneflaskor och ljuvliga små munsbitar som påminde om broscher.hos Olssons. Sedan begav vi oss ut i det blå med bilar och hamnade på däck på väg till Danmark.
Mina väninnor stod först i kön för att köpa några glas vin för torrt i halsen blev det av allt prat.

Det regnade i Helsingör precis som hemmavid. Ingen hade väl räknat med detta i planeringsstadiet. Mitt i augusti, icke en chans till regn trodde de. MEN vädrets makter rår ingen på.
I ett regnigt Europa, nja i alla fall i Danmark vek bilarna av mot Louisiana. Jippi!!
Ja, och herrarna vek av mot restaurangen. Gulligt att de gjorde det speciellt for me, alltså tog mig till utställn.
Det var hur kul som helst att gå där och titta och samtidigt blicka ut på naturen.

Ekberg tittade upp mot skyn och undrade när f-n det skulle bli picnic. Vi skulle sitta i häven /danska/. Vi satte oss i bilen och sökte oss uppåt landet på jakt efter solen. Långt om länge hittade vi en "glipa" på himlen och ett bord.
Då var vi såå hungriga så att vi for i skålarna som de utsvultna barnen på TV.
Här fattades inget, inte ens den rutiga duken. Jag tror inte att det regnade heller.
Efter kaffe, tårta och likör!! åkte vi tillbaka till färjeläget och alla var på alerten igen. Kanske inte så konstigt för att vi fick ju ladda med lite glykol också.


Nu bar det av mot färjeläget, och samma omgång dricka som när vi åkte in. Tittade ut genom fönstret och visste knappt om vi var i Helsingör eller Helsingborg. Våjjne, Våjjne.
När vi kom till Helsingborg så åkte vi upp och parkerade bilen vid Knutpunkten!!
Fattar ni .. då skulle vi tura igen, men äta inne. Det var hur kul som helst men det här kommer att blir värre om tio år, tro mig.
Räkfrossa skulle det bli men man är ju inte så stor i maten så jag nöjde mig med skepparlandgång. Det var en läcker sak med havets läckerheter på och så vin förstås för sällskaps skull.
Det var en underbar dag och regnet är bra för grödan. Vi blev hemkörda och där satt man i baksätet och mös och tänkte på allt det roliga vi upplevt tillsammans. Jo, jag satt upp.

Tack alla mina kära vänner. I love you!

Inga kommentarer: