Leta i den här bloggen

fredag 28 juni 2013

Jag anade det, och nu är det bekräftat....

Hur kunde de bara sticka iväg sådär?

....att jag trivs med djur. Jag har aldrig varit med varken hund eller katt, men
katten Elsa kom in i mitt liv en söndagskväll.
Jag hade påtagit mig rollen som kattmamma i tio dagar. Hennes familj skulle på semester. Alltså en manual medföljde vid överlämnandet.
EN MANUAL!!!
Nu kan jag förstå dem efter Elsas och min bekantskap.
Första dagen gick vi båda som "katten kring het gröt" dvs på tå för varandra.
Matskålarna i glas med blommor stod uppradade på en bricka /dock ej silver/ fyllda med friskt vatten och ett foder som liknade lekakulor. Dietfoder. Dessa fick aldrig stå tomma. Ja, precis som ett kylskåp vid pensionsutbetalningsdagen.

På dagarna låg hon mest på min säng. Ibland gick jag upp och vi kollade in varandra. Jag försökte att tafatt klappa henne. Trägen vinner-hon spann till sist vid beröringen.
Varje natt låg hon på sängen hos mig. Först vid fötterna men efter några nätter slog hon läger vid mina knäveck.

Sista natten kravlade hon sig upp sidan om kudden. Elsa kände på sig att det var vår sista natt tillsammans.
Ja, vem vill inte hänge sig då.
Hon är unik-rödhårig och hona. Nio av tio rödhåriga katter är hanar.
Det roligaste är att kattägarna tror att de äger katten.  Haha, det är katten som äger dem!

Jag gladdes med Elsa när tio dagar hade gått och hon skulle förenas med matte o husse.
Som en stormvind for de upp på andra våningen, för att uttrycka all sin längtan efter henne.

Jag stod och lyssnade där nere för att höra deras återförening. Plötsligt kommer de ner igen och vad hade hänt. Hon hade sprungit längst in under sängen!
Det var straffet för att de lämnat henne hemma.

Vid läggdax tog hon dem till nåder. Fick till ett glädjetjut för att tala om hur glad hon egentligen var nu och att det var som vanligt igen.

Fick ett mail några dagar efter där de tröstade mig med att hon nog saknade mig.
Det var en mysig liten semester och jag är stolt att de ville anförtro Elsa till mig.



och idag är det fredag med ny helg för dem i arbetslivet eller kanske början på semestern. För pensionärerna är alla dagar lika, fast vi försöker festa till det lite extra när helgen dyker upp.

Av hela mitt hjärta hoppas jag att ni har sköna dagar framför er.


KRAM FRÅN MIG TILL DIG!


Inga kommentarer: