Leta i den här bloggen

torsdag 10 oktober 2013

Jasså, säger du det, du kan inte komma från....

du tog fel på vilken dag det var.

Första gången som jag hörde den sången med Christer Sjögren så höll jag på att gråta.

Gråta, det kan man snart göra på beställning.
Tex när jag ser ett Tv program med barn, luciasången, du gamla du fria etc. Eller som idag när blomsterbudet dök upp. Vacker bukett från min goa svägerska som jag skickat ett bildspel till. Roligt med överraskningar.

Vid mina 73 bast tycker jag att i min barndom så umgicks man mycket mera inom familjen. Inget tillkrånglat.
Man tog sin cykel med ungen på pakethållaren till sin farmor. Ca en mil. Där hade redan andra kusiner med föräldrar samlats. Särskilt på sommaren samlades de i lusthuset. Gubbarna hade oftast kostym och vit skjorta. Ungarna lekte i de nykrattade grusgångarna. Kaffet o saften serverades ute med nybakta kakor som någon hade med sig.

Sen tog farfar fram dragspelet och tog en trudelutt. Han sa till farmor att nu ska jag spela en bit endast för dig. Drömmen om Elin. Hon tittade så förälskat på honom, de smålog mot varandra och allt kändes andäktig på något vis. När jag var i åtta års åldern anförtrodde jag mig åt min far; vet du jag tror att de är kära i varandra! Klart att de var efter tio glyttar.


Jag vet att allt har förändrats, alla har bråttom, alla har sitt. Det förändrades nog en del även när mina barn var små. Nu är man glad för ett telefonsamtal. Det är bara att ens tankar ibland springer tillbaka i tiden.
Nu är barn mycket mognare än om man jämför. De kan och vet ofta mer än man själv. De till och med kan undervisa mig i vissa områden.



På tal om andäktigt så upplevde jag det i Ängelholms kyrka. De har startat "musiklördag" som brukar ske kl 12 några lördagar i höst. Man dyker bara ner i kyrkbänken mellan shoppingen och låter sig hänföras av underbar musik. Inga ord i predikstolen utan endast ljuv musik för öron och själ. Och så hade jag fått min andliga spis.


En gång i månaden träffas jag och mina sex fd arbetskamrater för att luncha och prata bort några timmar. Det var tid i måndags.
 Höganäs saluhall hade dukat upp en dagens med sallad o soppa som tillbehör. De hade enormt sköna stolar att sjunka ner i så det blev verkligen en långlunch. Sen åkte vi vidare till Outlet där jag botaniserade i bokaffären. Vill ha, vill ha, vill ha. Jag smugglade hem två böcker. Bara det att jag måste kasta två andra. Trångt.

I söndags blev det en tur med man o bil till Hovs Hallar. Skogen brinner. En explosion i röd orange färger
där solen hjälpte till.

Och nu får jag ut en tur med stavarna innan solen försvinner.
Just det, får inte glömma min nya mobil Samsung...? Det ska vara den nyaste med kanonkamera enligt givaren /mannen/

Ut o njut snart är det slut. /asch den var dålig/

KRAM FRÅN MIG TILL DIG!

Inga kommentarer: