Leta i den här bloggen

onsdag 8 augusti 2012

Öppna din dörr...... i Ystad.

kan man bli annat än glad när man ser dessa fantastiska dörrar.
Min kära svägerska bjöd mig på en tur till Ystad.
Det var tåget som gällde. Vilken fantastisk tur.
Vi fick allt den dagen. Vackert väder, god mat och en massa kultur.
Jag blev fascinerad av alla vackra dörrar. Ingen dörr på glänt utan helt stängda så man kunde njuta av helhetsintrycket.
Det var så man började fantisera om vem som bodde bakom dem.




När vi gick i de gamla kvarteren trodde man nästan inte att det var nutid.
Supgränd och Skvallergränd var några gränder som vi passerade.
Icke passande namn på denna ljuvliga omgivning.














Ännu en vacker dörr som väl är åt det feminina hållet. Kanske bor här några damer. Eller också ett gift par där kvinnan för en gångs skull får bestämma.


























Naturligtvis gick vi en sväng på torget också. Fanns både skit och hantverk. I alla fall så stod min svägerska och tittade lite för länge på ett klädesplagg som försäljaren såg och vips så var han där. Hon ville inte göra affär eftersom provrum saknades. Saknades! inte för honom. Vips så hade han med glimt i ögat fixat detta till den sköna. Naturligtvis efter all möda så fick hon testa. Alla log lite och höll väl tummarna att vinden skulle komma och ge dem en gratisföreställning. Jag skrattade gott åt det och gör det även när jag ser bilden. Tack för detta min namne!

Nä, det blev inget köp där.








Våra kulinariska upplevelser fann vi på gamla bryggeriet där de har restaurang. Lax och stuvad potatis bla. Högtids stunden var då de kom in med vars ett stort glas Ystadöl. Det var lent som sammet då man kunde känna dess väg genom våra torra strupar.

Fikat tog vi på Maria kafé.

Efter en fantastisk dag blev det tågresa i 2½ timme då vi summerade dagen plus lite annat.


     
 Nu blir det till att ta lite semester och jag såg att det skulle komma en liten värmebölja igen. Suck, pust, stånk.

Tack för att ni tar en titt här då och då. Kram från mig till Dig.

Inga kommentarer: