Leta i den här bloggen

onsdag 19 mars 2014

Dagarna bara springer iväg men..........

.........Idag är jag extra glad. Hur lätt är det i detta vädret. Jag blev inte extra glad förrän efter kl tio på förmiddagen. 
Nu är det så att jag har haft psoriasis i många år. Svår sådan. 
Fick i många år tänka på att klä mig så att de små dj-a vita flagorna inte syntes allt för tydligt på kläderna. Satte mig helst inte i en enfärgad soffa. Tog kläder på mig med lång ärm os. osv. Klagan kan bli lång. Blev hjälpt efter många år av en fin läkare på Hud. Hon skrev ut en spruta /Stelara/och efter det har jag varit symptonfri.
Får ta denna spruta var 12:e vecka. Gick idag dit i den tron att det skulle sparas på Region Skåne eftersom den kostar 33 tusen per spruta.
Därav min glädje eftersom hon skrev ut nya till mig.
Nu hör det till saken att de är noga med alla prover som jag tar emellanåt. Jag var även tvungen att väga mig.. Hon tog fram den obehagliga tingesten och jag vägrade att ställa mig på den med alla kläder och skor. Har inte vägt mig på länge.
Gick upp på vågen och stod bakvänt och slapp se den bistra sanningen, men hon läste tyst och skrev in. Och jag lever i lycklig ovisshet.   

Här i Ängelholm har de varje måndag en viss film som spelas endast den dagen. En måndag gick "Återträffen" här. Min svägerska och väninna hängde på. Jag vet inget mysigare än att gå på bio här i stan.  I den stora salongen med härliga fåtöljer och ljud.
Två guldbaggar fick den och naturligtvis var man nyfiken.


Dokumentär och spelad av mobbingoffret själv Anna Odell.
Mycket intressant och till eftertanke. Hur många har inte blivit mobbade utan att omgivningen lagt märke till det. Man fick också ett bevis på detta i filmens andra hälft när hennes klasskamrater blev intervjuade. Naturligtvis ingen rök utan eld.
Visst sa de i min skola glasögonorm till Ulla och till rödhåriga Mona att det brann i håret.   

Nästa film. som jag vill se är Philomena och som går den 7 april,
Även den verklighetsbaserad. Förresten mamman till boken var med i ett Skavlan program och fick mig nyfiken.   

På tal om vädret så har det varit goda dagar här emellan. En dag tog jag min cykel, spände fotostativet på pakethållaren och kameran i korgen.
Har ni hört talas om den ridande polisen, den sjungande bonden osv.
Den dagen kände jag mig som den cyklande reportern och fnissade lite för mig själv. Tre timmar var jag ute och fick massor med frisk luft och energi.

   
                                                                                                    ....   och i morgon är det vårdagjämning och söndag våffeldagen.

Ha´de gott mina vänner!
  

Kram från mig till Dig!

Inga kommentarer: