Leta i den här bloggen

torsdag 20 december 2012

Barnens högtid ........

om fyra dagar. Sitter och tänker tillbaka när barn och barnbarn var små och julafton närmade sig. Det låg förväntan i luften och dagen D var ett enda stort kaos. Allt, allt som hörde julen till skulle finnas.

Själv var jag ett ensamt barn men varje jul träffade jag en mängd kusiner hos mormor. Kommer inte ihåg något särskilt med julklappar, men det är klart något blev det naturligtvis.
Däremot pysselkvällen som var lilljul. Man satt i stum beundran och kollade in mormor då hon tog fram ax och glansigt chokladpapper som hon sparat hela året, snurrade runt axen i olika färger likt en vippa.
Smällkaramellerna var det också något speciellt med. Bokmärket som klistrades på och den lilla gottan som låg längst in.
Dansen kring granen och avslut med långdans genom hela huset var också något extra. Sent på kvällen fick alla kusiner ligga över i stora rummet och det blev inte mycket sömn. Vi var så fnittriga så det räckte med en liten fis för att få ett skrattanfall.


....och städat har jag gjort som en vanlig veckostädning.
Skönt att det inte är någon hysteri med det.
....och bakat några sorter som ligger i frysen och som säkert
ligger kvar där till efter jul också.
....och paketerat in alla julklappar
....och, och, och.



....och julvädret kom och gick. Fångade några snöstjärnor, men jag fick skynda mig innan de försvann lika kvickt som de kom.


önskar jag er alla.
Tack för att ni har tittat in på sidan
och gett mig uppmuntrande kommentarer.
Varm kram till Dig från mig.




Inga kommentarer: