Leta i den här bloggen

torsdag 29 mars 2018

Vad ska jag göra..............

...... det frågade man mor många gånger. Särskilt när vädret var jättetråkigt. Och inga syskon eller kompisar att vara med. Nja, då fick jag själv hitta på något. Leka affär, hårfrisörska, radiopratare eller skola. Det gällde bara att ha fantasi.

Där satt mor med papiljotter i håret mitt på blanka dagen och samtidigt stickade strumpor. Hon var min modell. Långt mörkt hår i en pagefrisyr som jag band upp med glada omslagsband.

Eller jag satt vid elementet och låtsades spela orgel och högljutt sjöng "Din klara sol går åter upp"

Ibland fick jag hjälpa till att baka. Jag smakade nog mest. Och naturligtvis bildades mina bruna celler redan då.

Alltså baka tycker jag om ännu och likaså laga mat. Fast det ska vara när inspirationen kommer. Ibland sätter jag mig ner och då kan det gå över.

Egentligen har jag inget att skriva om. Det är mest diverse läkarbesök tillsammans med mannen.  Sitter i olika väntrum och bara glor rätt fram. Precis som alla de andra. Ja, vi sitter och glor på varandra. Vissa läser en tidning eller bläddrar, en del löser korsord men det är oftast de som är med som sällskap. Eller de är stödpersoner eller chaufförer.
Jag funderade mycket /jo det händer/hur damerna med huckle gör när de ska undersöka öronen på öron-näs-hals avdelningen. Hennes man är med.
Hon hade i alla fall inte behövt att gå upp en timme innan som jag som måste tvätta håret.
När de är klara så reser sig tre till från bänken och följer med dem ut. Alltså, hallå.

Idag var vi i ett fint väntrum. Det heter Olympiahuset i Helsingborg. Det kändes som det var nittonhundratalet. Högt till tak, stuckatur och en långbänk utmed ena långväggen i trä. Här fanns inga färgglada linjer att följa. Inte behövdes det heller. Fyra steg så var man i undersökningsrummet.Det var här som Gustav den VI dog i september 1973. Vår nuvarande kung stod just på den trappan som jag snubblade ned för. Han svor eden och jag svor väl till lite också när jag snubblade. När vi lämnade lokalen tittade jag mig tillbaka lite försiktigt på bänken. Kanske, kanske kung Gustav satt på bänken i vit särk.

Förresten nu är det påsk. Eller? Man skulle kunna tro att det är jul med all snö som vräkte ner igår. Synd att jag inte tog ett foto för idag är det försent. Snön smälte på ett par timmar. Såg konstigt ut med fjäderprydd buske där snön hade lagt sig på dekorationen. Det hade gått lika bra med ljuslampor.

I påsk fyller ett av mina barnbarn 30 år. Grattis min lilla vän.

Får jag besvära om en   glad påsk
 Kram från mig till Dig !

Körkort ? Behövs det ?



Inga kommentarer: